Auto on Suomessa arjen mahdollistaja

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä julkaisi ohjelman liikenteen kasvihuonepäästöjen poistamiseksi. Sudeksi meni – taas.

Työryhmän toimenpiteet ovat samoja, joita säännöllisin väliajoin on vuosien ajan nostettu esille, kun on haluttu heikentää henkilöautoliikenteen kilpailukykyä. Polttoaineveron korotukset sekä tiemaksut nostaisivat entuudestaan suuria liikkumiskustannuksia.

Tieliikenteeltä kerätään noin kahdeksan miljardia euroa veroja vuodessa. Korotettavaksi esitettävää ajoneuvoveroa on korotettu viime vuosina useaan otteeseen. Esimerkiksi 120 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavan henkilöauton ajoneuvoveron perusvero on noussut seitsemässä vuodessa vajaasta 60 eurosta 184 euroon.

Sähköautosta maksetaan käyttövoimaveroa. Korotuksista ei ole tullut vastinetta eikä ole takeita, että näin tapahtuisi henkilöliikenteen osalta toimenpiteiden jälkeenkään.

Lisääntyneistä verotuotoista huolimatta tiestön kunnossapitoon ei ole tullut lisärahoitusta.
Pari vuotta sitten hallitus asetti tavoitteeksi saada Suomeen 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Nyt työryhmän mukaan sähköautoja onkin reilun kymmenen vuoden kuluttua noin 670 000 ja kaasuautoja 130 000. Perusteluja ja konkreettisia toimia siitä, miten tavoite saavutetaan, ei ole esitetty.

Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Suomalaiset tuskin alkavat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan.

Suomi on EU:n harvimmin asuttuja maita, joten oman auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla. Auto ei ole Suomessa luksustuote, vaan arjen mahdollistaja.

Tapio Äyräväinen
Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piiri
piirisihteeri
Salon kaupunginvaltuutettu (ps)
Muurlan kaupunginosa

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa