Autoilijoille uutta opittavaa

Suomessa autot on tähän asti pysäköity kaksisuuntaisella tiellä tien oikeaan laitaan menosuunnan mukaisesti. Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020, jolloin auton saa pysäköidä ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalle laidalle. Autoilijan on oltava entistä varovaisempi, koska hän joutuu huomioimaan sekä perässä ajavat että vastaantulevat. Auton oikealta puolelta ulos tulevan matkustajan pitää olla äärimmäisen varovainen, koska hän astuu suoraan ajoradalle.

Parkista poistuttaessa onnettomuuden riski on vielä suurempi, koska taustapeileistä ei ole apua kuljettajan istuessa ”väärällä puolella”. Liikkeelle lähteminen edellyttää kuljettajalta erityistä varovaisuutta, koska hänen on väistettävä myös vastaantulevaa liikennettä. Mitä isompi auto eteen on pysäköity, sitä hankalaa on liikkeellelähtö. Erityisen hankalaa parkista poistuminen on paketti-, kuorma-, matkailu- tai linja-auton kuljettajille, joiden autoissa on erilaisia väliseiniä, jotka estävät näkyvyyden taaksepäin. Näissä ajoneuvoissa pitää kyydissä olla apumies, joka astuu ajoradalle huitomaan ja ohjaamaan liikennettä.

Kääntymissääntöönkin tulee muutoksia. Jos ajoradalla, jonne ajaja on kääntymässä, on useampia kaistoja, saa uuden lain mukaan kääntyä omaan tarkoitukseen sopivimmalle kaistalle. Kuljettaja on vastuussa turvallisesta kääntymisestä.

Tieliikenteeseen tulee parikymmentä uutta liikennemerkkiä ja nykyisen merkkien ulkoasua päivitetään. Merkkien vaihtamisesta vastaavat ely-keskukset, mutta siirtymäaikaa on onneksi kymmenen vuotta, jonka kuluessa merkkejä hiljalleen uusitaan. Myös keltaiset sulkuviivat maalataan valkoisiksi. Suomi on viimeinen EU-maa, jossa keltainen sulkuviiva on käytössä.

Poliisi voi tulevaisuudessa antaa vähimmäisnopeuden rikkomisesta sadan euron sakon, hienosti sanottuna liikennevirhemaksun. Sakko perustuu uuteen liikennemerkkiin, jolla määritellään vähimmäisnopeus eli nopeus, jota autoilija ei saa alittaa. Siinä menee kuskilta helposti pönttö sekaisin, kun pitää jatkuvasti vahdata nopeusmittaria. Uudessa laissa puhutaan myös ennakoinnista, joka tarkoittaa sitä, että kuljettajan pitäisi pystyä aavistamaan tai ennaltanäkemään muiden autoilijoiden ajatukset. Nähtäväksi jää, lisääkö nopeustarkkailu ajokieltoja. Kieltojen mahdollisesta lisääntymisestä on mm. kansanedustaja, komisario Tom Packalen (ps.) ollut huolissaan ja todennut, että lievistä ylinopeuksista määrätyt ajokiellot ovat “inhimillisesti ja moraalisesti kestämättömiä”.

Salkkarista olemme saaneet lukea kaupungin liikennejärjestelyjen muuttumisesta kaukolämpötyömaan takia. Valmista pitäisi tulla kesäkuun alkuun mennessä eli juuri sopivasti uuden lain voimaantuloon. Salon torielämä vilkastuu samoihin aikoihin. Toivotaan, että kaikki menee sutjakkaasti eikä ikäviä onnettomuuksia lain muuttumisen takia tapahdu.

Eero Koivupuro
Salo

Tapio Äyräväinen
kaupunginvaltuutettu (ps)
Salo

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa