Etätyö ja korona

Etätyöskentelystä puhuttiin Salon seudulla ensimmäisen kerran 90-luvun taitteessa. Kovin suurta innostusta etätyöhön ei tuolloin ollut. Tilanne on muuttunut, sillä juuri nyt kaupungissamme on avoinna 114 etätyöpaikkaa, kun koko maassa on paikkoja 1115. Koronalla on hyvätkin puolensa.

Työpaikat ovat ensiarvoisen tärkeitä Salolle, jotta notkosta noustaisiin. Kukaan ei pysty ennustamaan, tuleeko korona-kriisissä toinen aalto tai kuinka pitkään ongelmat kestävät. Ensialkuun korona vaikutti yksinyrittäjiin, seuraavaksi pk-yrityksiin ja lopulta isoihin, tuhannen työntekijän yrityksiin. Valitettava tosiasia on, että yrityksiä tulee kaatumaan. Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen on arvioinut, että konkurssit uhkaavat jopa sataatuhatta yritystä.

Työ- ja elinkeinoministeriö toimi nopeasti ja tehokkaasti. Määräaikaista kuntien kautta annettavaa toimintatukea yksityisyrittäjille järjestettiin Business Finlandin ja ELY-keskusten kautta sekä Finnveran yrityslainatakauksilla. Tätä kirjoitettaessa tukea on myönnetty lähes 10 000 yritykselle. Myös Kuntaliitto on ollut asiassa aktiivinen ja ripeä. Kunnissa on paras mahdollinen paikallistuntemus ja yhteistyössä Kuntaliiton kanssa onnistutaan mahdollisesti luomaan uusia toimintamalleja, joita voidan käyttää ja jatkaa pandemian hellitettyä.

Virheitä on taiston tuoksinassa tullut, tukea on annettu myös yrityksille, jotka ovat lopettaneet tai joilla ei ole edes ollut toimintaa. TEM ja VTT perkaavat annetut virustuet. Suomen ja Salon talous oli jo ennen kriisiä painumassa alaspäin ja korona romahdutti yritysmaailman yllättäen ja nopeasti. Työllisyyden avaimet ovat tällä hetkellä terveiden yritysten hanskassa.

Yrityssalo tarttui paikallisesti kriisin hoitoon äärimmäisen nopeasti ja tehokkaasti. Jos jokin salolainen yritys ei ole vielä selvittänyt omaa tilannettaan, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä.

Voimia kaikille!

Tapio Äyräväinen