Oppimisympäristömalli edistää syrjäytymistä

Toisen asteen opiskelijana on tullut huomattua, miten paljon koulutusjärjestelmä on ajan
saatossa muuttunut.
Aikaisemmin nuoret opiskelivat olivat omassa porukassaan omine opettajineen ja
aikuisopiskelijat omissa ryhmissään. Nykyään opiskelemme yhdessä. Keskeytyksiä tulee
usein, kun osa opiskelijoista saapuu tunnille myöhässä. Jotkut vartin, toiset tunnin
ja jotkut eivät ollenkaan.
Tunneille on jopa tultu suoristamaan hiuksia tai selaamaan puhelimesta itseään
kiinnostavia juttuja. Siis tunneille, ei pelkästään kouluun. Tauoille halutaan
etuajassa ja tauoilta palataan myöhässä. Itse mietin, hyödyttääkö se ketään, jos tuhlaa
aikaansa tässä muutenkin rajallisessa elämässä.
Ammattiopistolla Salossa on mm. työpajoja (terveystieto, yhteiskuntaoppi, matematiikka,
fysiikka jne.), joissa avautuu aikuisopiskelijallekin aivan oma maailma. Työpajoissa yhtä
ainetta varten on suunniteltu aina kahden viikon jakso, jonka lopussa tulee koe ja näin
osaamisen arviointi voidaan suorittaa. Kahdessa viikossa opiskellaan täysipäiväisesti se,
mihin ennen on käytetty melkein koko 2-3 vuoden opintoaika, mutta tosiaan ennen vain
muutamalla viikkotunnilla.
Silloin oli helpompi ehtiä oppimaan asiat syvällisemmin.
Ryhmät saattavat pahimmillaan olla noin 80 oppilaan ryhmiä, joista vastuu on jaettu 2-3
opettajalle. Kyseessä ovat uudet oppimisympäristöt. Onneksi joskus apuna on myös
”tukiopettaja”, jolloin on vähän helpompi kysellä apua haastavassa tilanteessa.
Aikuisopiskelijana minulta löytyy motivaatiota pyytää apua ja etsiä tietoa sinnikkäästi.
Nuorilla ote saattaa herpaantua, kun apua joutuu odottamaan. On sanottu, että nuoret ovat
vielä kehittymättömiä johtamaan itse itseään ja suunnittelemaan omien opintojensa
suunnitelmallista ja tavoitteellista edistymistä. Aikuisellakin se saattaa olla
nykyjärjestelmällä haasteellista.
Toisen asteen opintojärjestelmä on muuttunut myös siten, että opettajien tunteja on
vähennetty, tiivistetty ja vastuuta oppimisesta on lisätty työharjoittelupaikoille sekä
opiskelijoille itselleen.
Kouluun mennään klo 8.15 ja päästään pois n. 14.00. Siinä välillä on ainakin kolme 15
minuutin taukoa sekä 45 minuutin ruokatauko. Kaikkensa saa tehdä, jotta ehtii ammentaa
kaiken mahdollisen tiedon päivän aikana. Onneksi Salon ammattiopistossa on hyvät ja
mukavat opettajat.
Olisi todella hienoa, jos Suomessa arvostettaisiin hyvää koulutustasoa ja näytettäisiin
se myös päätöksissä. Jätetään tämä uusi oppimisympäristömalli nyt ainakin peruskoulusta
pois. Sen varmaan jokainen ymmärtää, että sillä vain edistetään syrjäytymistä.
Sabina Haavisto
opetuslautakunnan jäsen (ps)
Perniö

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa