Salon Perussuomalaisilta aloite maahanmuuton kulujen selvittämiseksi

Salon seudun Perussuomalaisten koko valtuustoryhmä allekirjoitti valtuutettu Heikki Tammisen (ps.) tekemän aloitteen Salon maahanmuuton kulujen selvittämiseksi. Aloite jätettiin valtuuston kokouksessa 23.3.

Valtuustoryhmä vaatii, että Salo aloittaa pikaisesti työn maahanmuuton kustannusten selvittämiseksi Salon alueella. Selvityksen tulee kattaa kaikki mahdolliset kulut, joista tieto on mahdollista saada, ei vain kohdennetut palvelut. Selvityksen perusteella Salon on arvioitava tarvittavat jatkotoimenpiteet.

Maahanmuuttoviraston vuosikatsauksen mukaan Salossa asui vuonna 2012 2161 ulkomaalaista. Tämä oli tuolloin 3,9 % Salon asukasluvusta. Tämä on hieman maan keskiarvoa korkeampi luku, vaikka tilastoja vääristää Helsinki suhteessa pienempiin kaupunkeihin. Vieraskielisiä Salossa on noin 2500 viimeisimmän maahanmuutto-ohjelman mukaan.

Salossa on maahanmuuttajayksikkö, jolla on tällä hetkellä noin 170 asiakastaloutta. Asiakaskäyntejä on vuosittain reilu tuhat. Toimeentulotuen piirissä on noin 170 taloutta vuoden 2015 budjetin mukaan.