Suomen maksut unionille nousevat

Euroopan unionin komissio julkisti ehdotuksen jäsenmaiden talouksien elvyttämiseksi. Tukipaketin koko on 750 miljardia euroa, josta avustuksia on 500 miljardia ja lainoja 250 miljardia euroa. Avustuksia ei peritä takaisin saajamailta, mutta lainat pitää maksaa. Komissio kutsuu elpymisrahastoa upealla nimellä ”Next generation EU”.

Suomi maksoi viime vuonna EU:lle yhteensä 2 018 miljoonaa euroa. Tähän kansalliseen maksuosuuteen liittyvät maksut kasvoivat 424 miljoonalla eurolla toissa vuodesta. Tästä arvonlisäperusteisen jäsenmaksun osuus oli 302 miljoonaa euroa ja bruttokansantuloon perustuvan maksun osuus 1 590 miljoonaa euroa. Lisäksi Suomen osuus Britannian maksuhelpotuksen rahoituksesta oli viime vuonna 127 miljoonaa euroa. Järkyttäviä lukuja!

Viime vuonna Suomi keräsi EU:n puolesta 173 miljoonaa euroa tulleja ja sokerimaksuja, jotka tilitetään suoraan unionille. Tästä 35 miljoonaa euroa tuloutettiin valtion talousarvioon kantopalkkiona.

Jos ehdotettu ”elvytys” toteutuu, kysymyksessä on jättimäinen tukiohjelma tietyille jäsenmaille. Pääosa tuista ja varsinkin suorista avustuksista menisi Italialle ja Espanjalle sekä mahdollisesti Ranskalle ja Kreikalle. Suomi voi saada 2-3 miljardia lainoina ja avustuksina. Maamme kokonaisvastuut takauksina, avustuksina ja jäsenmaksuosuuden korotuksena saattavat nousta huikeaan lukuun, jopa 20 miljardiin euroon.

EU:n ajatus ja tarkoitus on koko ajan ollut liittovaltio. EU:n ja etenkin EMU:n ongelma on liian nopea laajentuminen ja se, etteivät useat maat pidä kiinni pelisäännöistä. Valtiot rikkoivat sääntöjä jo ennen kriisejä poikkeuksena Suomi. Ymmärtävätkö ihmiset ettei valtaa ja verotusoikeutta anneta koskaan takaisin. Suomi menettää itsenäisyytensä.

Tapio Äyräväinen

kaupunginvaltuutettu (ps)