Suurimpia saastuttajia ovat vapaamatkustajat

Vihervasemmistolaiset puolueet, kepu mukaan lukien, ovat parhaillaan muodostamassa hallitusta. Nämä puolueet ovat valmiita maksamaan suomalaisten pussista mitä tahansa täyttääkseen joidenkin kummallisten sopimusten vaatimukset.
Vallan huipulla on huomattu, että ilmaston muutoksella voidaan perustella monenlaisia asioita, jotka käytännössä näkyvät kuluttajan ja veronmaksajan kukkarossa. Poliitikot vierittävät vastuun kansalaisille – mitäs asutte maan korvessa?
Ihmisten syyllistämisellä pyritään jälleen kerran rahastamaan kansalaisia. Kaikkien pitäisi muuttaa kaupunkeihin, autoilu pitäisi lopettaa, lämmintä vettä ei saisi suihkussa käyttää, klapien poltto pitäisi julistaa pannaan, kaukomailla lomailua tulisi välttää ja kaiken huippuna suomalaisten pitäisi siirtyä vegaaniravintoon.
Intian vuosittaiset hiilidioksidipäästöt ovat 2,5 miljardia tonnia ja Kiinan yhdeksän miljardia tonnia. Ne lisääntyvät viisi prosenttia vuodessa eli yhteensä lähes 600 miljardia tonnia vuodessa.
Suomen vastaavat päästöt ovat ovat 45 miljoonaa tonnia eli Intian ja Kiinan päästöjen vuosilisäys on yli kymmenkertaa suurempi kuin Suomen koko vuotuinen päästömäärä.
Pariisin ilmastosopimuksen mukaan Intia, Kiina ja muut Aasian ja Afrikan kehittyvät maat saavat lisätä päästöjään vuoteen 2030 saakka. Mitä sen jälkeen tapahtuu, ei ole tiedossa. Vaikka kaikki suomalaiset kuolisivat huomenna sukupuuttoon, sillä ei olisi mitään merkitystä ilmastolle.
Paasaaminen on jo tehonnut suomalaisiin, sillä yksi hyvä keino on se, ettei tehdä lapsia yhtä enempää. Niinpä suomalaisten määrä vähenee hitaasti mutta varmasti. Ilmastokeskustelussa pitää muistaa mittasuhteet. Suomessa asuu noin 0,7 promillea maapallon väestöstä. Meidän osuutemme hiilipäästöistä on promillen luokkaa. Vaikka kaikki suomalaiset lakkaisivat hengittämästä, sillä ei ole mitään vaikutusta ilmastonmuutokseen.
En ole sitä mieltä, etteikö meidän kannattaisi tehdä voitavamme, mutta turhaan koohottamiseen ei pidä lähteä. Pitää muistaa, että suurimpia saastuttajia ovat vapaamaatkustajat.
Muovi on haitallisimpia ympäristön saastuttajia ja vaikuttaa loppuviimeksi myös ilmastoon. Siitä huolimatta muun muassa Salossa on vähennetty kierrätyspisteitä viime vuosien aikana ja erityisesti poistettu muovinkeräysastioita. Bensaa palaa, kun etsii sopivaa purnukkaa jätemuovipussi käpälässä.

Tapio Äyräväinen
kaupunginvaltuutettu (ps)