Vuohensaari tarvitsee paremman sillan

Kyllä ei arvannut Viurilan kartanon kreivi Carl August Armfelt vuonna 1933 millaisen onnen potkun hän tarjoili Salolle, kun lahjoitti kauppalalle Vuohensaaren. Tänään saari tarjoaa karavaanareille, telttailijoille ja tavan tallaajille leirintäalueen, uimarannnan, luontopolun, kesäteatterin, vierasvenesataman, majoitusta, ravintola- ja kahvilapalveluja, minigolf-radan ja vuokrattavan saunan.
Muuan kaupunkilaisistamme oli kesällä vieraillut Vuohensaaressa linja-autokyydillä. Vanhemmasta väestä koostuvat matkalaiset olivat kiinnittäneet huomiota siltaan, joka on kapea ja kupera. Jyrkkä nousu tienpinnan tasosta on linja-autolle ongelma, koska sekä korin etu- että takapää jatkuvat pitkälle pyörien jälkeen eli niin sanotut etu- ja takaylitys ovat suuria.
Kyselin asiaa Vainion liikenteeltä, joka sivumennen sanoen on varsin Salo-ystävällinen yritys. Vainion ajopäällikkö kertoi, että kun siltaa ylitetään, pitää auton kori nostaa korkeammalle siten, ettei nokka ota kiinni ennen kuin pyörät saavuttavat sillan.
Lisäksi sillalla on rakenteensa vuoksi painorajoitus, joten aivan suurimmilla autoilla sen ylittäminen on muutenkin kyseenalalaista. Mitä pitempi auto on niin sitä pidempi on myös akseliväli, jolloin on vaarana jäädä keskeltä autoa kiinni siltaan.
Ilmeisesti silta on rakennettu kuperaksi jotta sen alta mahtuu kulkemaan veneellä, joten muoto lienee perusteltu. Jos nykyistä siltaa loivennettaisiin maantäytöllä molemmin puolin, kantavuus heikkenisi ensestään. Ainoa vaihtoehto on siis rakentaa uusi silta.
Vuohensaaren siltaa on katumestari Kari Kanervan mukaan korjattu viimeksi tämän vuoden helmikuussa, jolloin kansilankutus ja kaiteet uusittiin. Hyvä, että pidetään kunnossa, mutta toivon kaupungin harkitsevan isompaa korjausta tai uuden sillan rakentamista, jotta liikennöintiä Vuohensaareen saataisiin parannettua.

Tapio Äyräväinen
kaupunginvaltuutettu (ps)
Muurla

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa