Saimme järkeä kaupungin kuntosalikortteihin

Salon Perussuomalaiset saivat yhteydenoton koskien uuden Ollikkalan kuntosalikortin käyttöä. Käyttäjät kokivat järjettömäksi, että kortilla saa käydä salilla vain kerran päivässä, kun yksityinenkin puoli antaa mahdollisuuden käyttää kortteja rajattomasti.

Perussuomalaiset veivät asian eteenpäin. Kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Mikko Lundén valmisteli seuraavan lautakunta-aloitteen, jonka vapaa-aikalautakunnan jäsenet Jani Hirvimäki ja Juha Björkstrand jättivät:

“Esitämme muutosta Ollikkalan kuntosalin kulkuportin toimintaa siten, että kuntosalikortin haltijallaon oikeus käydä salilla saman vuorokauden aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Mikäli väärinkäytöksiä havaitaan, kortin voimassaoloaika päättyy sen haltijalta välittömästi.

Perustelut:

Ollikkalan kuntosaliin on remontin yhteydessä tullut kulkuportti, joka on hankkeena varmasti aivan hyvä. Nyt kun sali on remontin jälkeen avattu ja toiminta on jatkunut entiseen malliin, on havaittu erittäin suuri virhe kulkuportin toiminnassa. Nykyisellään portista pääsee saman vuorokauden aikana yhden kerran kuntoilemaan. Päättäjät eivät voi rajoittaa kuntalaisen kuntoilua yhteen kertaan vuorokaudessa. Kun kaupungissa on paljon työttömyyttä, on oikeus ja kohtuus saada ihmiset liikkumaan juuri niin monta kertaa kuin he haluavat. Samoin voi kuntalaiselle käydä inhimillinen erehdys ja hän voi unohtaa esimerkiksi varusteitaan kuntosalille. Kun hän lähtee pois ja huomaa erehdyksensä, hän ei voi tehdä mitään asialle saman vuorokauden aikana. Suuria ongelmia tuottaa ammattilaisurheilijoiden ryhmä, joiden pitää päästä harjoittelemaan 2 – 4 kertaa vuorokaudessa. Yksityisillä saleilla on käytäntönä, että saman vuorokauden aikana voi kuntoilla niin monta kertaa kuin haluaa. Väärinkäytöksiä ei ole havaittu. Ollikkalan salilla on usein valvojat paikalla, joiden tehtävänä on kortin kysyminen. Asiakkaan pitää todistaa, että on kyseisen kortin haltija”

Kyseinen aloite meni läpi. Järki voitti.

Kirjoitettu 6.6.2014